Ste že naš član?
Prijava registracija
Pokličite nas
05 364 66 17
Košarica
Košarica je prazna
Polcar Official Distributer

Sodobne zavorne obloge in pogled v prihodnost

24.06.2014

Ko pomislimo na varnost v avtomobilu, se zagotovo spomnimo najprej na zavore – brez njih se zagotovo ne počutimo varne na cesti, zato morajo zavore delovati brezhibno v vseh voznih razmerah. Zavore morajo biti tihe in zanesljive tako pri visokih kot tudi nizkih temperaturah.

Sodobne zavorne obloge in pogled v prihodnost
Za zaviranje poskrbijo zavorne obloge, ki ustvarjajo trenje, da se vrteča se kolesa upočasnijo ali popolnoma ustavijo. V preteklosti so bile obloge iz azbesta, ki so jih nadomestile organske obloge in povsem kovinske zavorne ploščice. Vsaka od teh zavornih oblog ima svoje prednosti in slabosti, iz česar je sledil tudi razvoj zavornih oblog. Azbest je bil opuščen iz zdravstvenih razlogov, organske ploščice pa ne ustrezajo vsem zavornim zahtevam. Tako so se do danes največ uporabljale kovinske zavorne ploščice, ki pa so lahko glasne in prej načnejo rotor. 
 
Konec 20. stoletja so se na testiranjih za zelo dobre izkazale zavorne ploščice s kombinacijo keramike, ki zdržijo visoke temperaturne skoke, se manj segrevajo in obrabljajo ter ne poškodujejo rotorja. Poleg tega so veliko tišje in puščajo za sabo veliko manj opaznega zavornega prahu. 
 

Kako zavorne obloge pravzaprav delujejo?

Zavorne obloge so le en del zapletenega zavornega sistema vašega vozila, vendar imajo ključno nalogo: ustvariti morajo dovolj trenja na rotor, da se vozilo uspešno ustavi. Rotor lahko včasih vidite pri kolesih vozil kot svetleč disk – nanj se pritisne zavorna ploščica, da se ustvari trenje in upočasni ali ustavi vozilo. Čeprav se nam to zdi povsem enostavna naloga za zavorne ploščice, so zavorne ploščice precej kompleksno zgrajene. 
 
Ker se z vozili lahko vozimo tudi več kot 200 km/h, se na zavorne obloge vsakokrat, ko pritisnete pedal za zaviranje, vrši izredno velik pritisk. Zaradi tega morajo biti zavorne obloge na zavornih ploščicah izredno vzdržljive in dobro odporne na toploto, da svojo nalogo dobro opravljajo. 
 

Razvoj zavornih oblog 

Najprej se je za zavorne obloge uporabljal azbest, ki pa je bil kmalu zaradi škodljivih vplivov na zdravje povsem opuščen. Zamenjale so jih organske zavorne obloge iz kombinacije materialov kot so: steklo, guma, smola, kevlar in drugi. Največja prednost takšnih zavornih oblog je ta, da prah iz njih ne onesnažuje okolja. Ker so mehkejše, so tudi tišje, a se zato hitreje obrabijo. Zaradi teh lastnosti, organske zavorne obloge ne pridejo v poštev pri težjih vozilih (tovorna vozila) ali dirkalnih vozilih. So pa zelo primerna za majhne in lahke avtomobile ter normalno vožnjo. 
 
Danes je na cesti največ vozil s kovinskimi zavornimi ploščicami, ki imajo obloge iz kombinacije železa, bakra, grafita in jekla. V splošni uporabi so zato, ker so na voljo po dostopnih cenah, so vzdržljive in imajo dobre karakteristike za zaviranje v vseh razmerah. Slabe lastnosti so, da so precej težke, kar lahko vpliva na porabo goriva in zato niso najboljša izbira za dirkalna vozila ter da zaradi svoje trdosti lahko hitreje načnejo in poškodujejo površino rotorja. Poleg tega najbolje delujejo, ko so segrete, zato lahko v hladnejšem času rabijo dalj časa za ustavljanje. Kljub slabim lastnostim dobre lastnosti pretehtajo, zato so danes najpogosteje uporabljene zavorne obloge, primerne tudi za težja vozila. 
 

Razvojni dosežki pri zavornih oblogah in pogled v prihodnost

Navsezadnje je razvoj pri zavornih ploščicah prišel tako daleč, da so za material oblog začeli uporabljati keramiko in tudi karbon. Keramične  in karbonske zavorne obloge so se izkazale v zmogljivosti, trpežnosti in lahkosti – vse to je izredno pomembno tudi za dirkalna vozila. Njihova največja slabost pa je kar visoka cena. 
 
Keramične obloge so narejene iz keramičnih vlaken, polnila in vezivnega materiala, včasih vsebujejo tudi nekaj bakra. Ker so večinoma iz keramike, dobro razpršujejo toploto, zato so izredno zanesljive tudi ponavljajočem se ustavljanju. Poleg tega se manj obrabljajo in puščajo manj zavornega prahu, ki se ne lepi na kolesa. 
 
Zaradi svojih neverjetnih lastnosti, ki daleč presegajo druge vrste zavornih oblog ki so potrebne pri zaviranju dirkalnih vozil in, so pri njih tudi pogosto uporabljene. Z večjo splošno uporabo pri novih vozilih, pa tudi cena pada. 
Poleg keramičnih zavornih oblog se pri višjem rangu dirkalnih vozil uporabljajo tudi karbonska vlakna, ki so tako kot keramična izredno lahka, dobro razpršujejo toploto in so izredno trpežna. So pa tudi karbonska vlakna izredno draga, zato je vprašanje, ali bodo prešla tudi v splošno uporabo, ali bodo imeli koristi od njih le športni vozniki v dirkalnih avtomobilih višjega razreda.