Ste že naš član?
Prijava registracija
Pokličite nas
05 364 66 17
Košarica
Košarica je prazna
Polcar Official Distributer

Čemu služi zobati jermen?

28.07.2014

Zobati jermen prvenstveno služi za usklajen pogon odmične in glavne gredi. Usklajen pogon poteka med bati in ventili, omogoča pa delovanje vseh delovnih taktov motorja. Poleg tega zobati jermen lahko poganja druge dele motorja, kot je na primer vodna črpalka. Pogon z zobatim jermenom se je uveljavil v cenovno dostopnih vozilih v 70' letih minulega stoletja.

Čemu služi zobati jermen?
Eden prvih avtomobilov, ki je imel zobati jermen je bila v naših krajih zelo priljubljena »stoenka«. Zastava 101, ki je bila v osnovi pet vratna različica limuzinskega Fiata 128, je bila ob predstavitvi leta 1971, tehnično zelo sodoben avto. Izdelava je bila seveda nekaj drugega, ampak to je druga tema. Zobati jermen je v časih po predstavitvi »stoenke« postal vedno bolj pogost, sčasoma se je daljšala njegova življenjska doba. Vzrok za vedno večjo uveljavljenost je tišje delovanje v primerjavi z drugimi načini pogona. V primerjavi z drugimi načini pogona je manj vzdržljiv, potrebna je pogostejša menjava.  Manj vzdržljiv je sicer zelo različno razumljen pojem, saj se v sodobnih vozilih menjava zobatega jermena lahko, v nekaterih prierih, opravi na 240.000 km, kar v marsikaterem primeru pomeni celotno življenjsko dobo vozila. Pri nekaterih znamkah se vgrajujejo zobati jermeni novejše generacije, ki naj bi po zagotovilih proizvajalca zdržal celotno življenjsko dobro avtomobila. V zadnjem desetletju se je trend nekoliko spremenil, saj so nekatere znamke zobati jermen nadomeščale z verigo. Prednost naj bi bila predvsem daljša življenjska doba, vendar se v nekaterih primerih novost ni najbolje obnesla. Nastale so celo poškodbe verig in posledično poškodbe elementov distribucije.
 
Vse navedbe proizvajalcev je treba jemati z nekaj rezerve, predvsem pa je treba prebrati tako imenovani drobni tisk.  Priporočljiva menjava je povezana z življenjsko dobo samega zobatega jermena. Zato je podatek o priporočljivi  menjavi na določeno število kilometrov dopolnjen s priporočljivo življenjsko dobo, izraženo v letih. Guma iz katerega je narejena gumijasta osnova zobatega jermena s časom otrdi. Zato obstaja nevarnost, da se zobati jermen pretrga, kar pomeni nevarne posledice za motorne dele. Menjava zobatega jermena je vsekakor cenejša kot popravilo, ki nastane zaradi strganega zobatega jermena. 
 
 
Poleg gumijaste osnove je zobati jermen sestavljen iz nateznih vlaken in tekalne plasti. Natezna vlakna prenašajo natezne obremenitve med delovanje. Tekalna plast, ki je narejena v obliki podobni klasičnemu ozobju, pa poskrbi, da se prenos vrši v točno določenem zaporedju. 
 
Zobati jermen je za menjavo zahtevno opravilo. Z menjavo zobatega jermena se ukvarjajo poklicni avtomehaniki. Poleg zobatega jermena je priporočljiva menjava ostalih komponent motorja kot so natezalec, vodna črpalka in jermenica. Zahtevnost menjave zobatega jermena je v sami funkciji ter morebitni škodi, ki nastane zaradi nepravilnega postopka. Morebitna škoda se lahko povzroči na komponentah motorja. Lahko nam poškoduje elemente distribucije, vodno črpalko ter druge komponente. Elementi distribucije, ki se lahko poškodujejo so predvsem ventili in bati. V redkejših primerih se lahko poškodbe elementov distribucije lahko zgodijo tudi neodvisno od zobatega jermena. Tak primer je lom zobnikov odmične ali glavne gredi. V vseh primerih je potrebno popravilu zamenjati tesnilo glave motorja, odvisno od stanja pa je včasih priporočljivo brušenje glave motorja. Poškodba vodne črpalke se lahko zgodi kot napačnega postopka menjave zobatega jermena. Pri tem lahko gre za napačno montažo, napačne dele ali preveč zategnjen zobati jermen. Višina škode v naštetih primerih lahko, posebno pri starejših vozilih, presega vrednost vozila.  Omeniti velja, da obstajajo primeri, ko je možno zamenjati samo zobati jermen vozila, brez natezalca, jermenice in vodne črpalke. Morebitno menjavo vodne črpalke, pa se izvede, če začne hladilna tekočina puščati. Rizik in odločitev je seveda na strani lastika, nekaterim se zdi takšen način menjave zobatega jermena smiselna, ko gre za starejša vozila, katerih vrednost znaša nekaj 100 eur. Cena menjave zobatega jermena, natezalca, vodne črpalke in jermenice na pooblaščenih servisih sicer znaša od okoli 200 eur naprej.