Ste že naš član?
Prijava registracija
Pokličite nas
05 364 66 17
Košarica
Košarica je prazna
Polcar Official Distributer

Kam pluje Fiat

17.11.2014

Pojem Fiat je v Sloveniji dobro znan. Predvsem s področja avtomobilizma, nekoliko manj z drugih področjih aktivnosti

Kam pluje Fiat
Največ Slovencev, bi ob omembi pojma Fiat pomislilo na množico avtomobilov znamke Fiat, tisti bolj nostalgični pa na legendarnega Fička. Fičko, v izvirniku Fiat 600, je avto, ki je poskrbel za motorizacijo Slovenije. Poleg drugih derivatov Fiatovih modelov iz Kragujevca. 
 
Fiat je akronim sestavljen iz Fabbrica Italiana Automobili Torino , ime podjetja ustanovljenega leta poleti 1889 z namenom proizvodnje avtomobilov. Že ob ustanovitvi so bile novi avtomobilski znamki v zibelko položene zamisli, da bi postal Fiat bistveno več kot le proizvodnja avtomobilov. Ideja se je postopoma uresničevala, Fiat je sčasoma začel proizvajati kmetijsko mehanizacijo, železniška vozila, letala in vrsto drugega, širil se je tudi nabor avtomobilskih in drugih znamk. Slednje je postopoma Fiat preoblikovalo v skupino, ki je predstavljala pomembo moč italijanskega gospodarstva. 
 
Aktualno dogajanje je dodobra spremenilo vse, kar smo nekoč vedeli in znali o Fiatu. Fiat se je letos preimenoval in uradno zapustil Italijo. Sedež novega podjetja je na Nizozemskem, davčni domicil ima v Veliki Britaniji. Skupina Fiat, ki je združevala več blagovnih znamk avtomobilov, je ostala le še v pogovornem jeziku avtomobilskih navdušencev. Uradno je pred časom postala FCA oziroma Fiat Chrysler Automobiles. Sodelovanje ameriškega in italijanskega avtomobilskega velikana sega v leto 2008, ko je Fiat kupil Chryslerjevo tovarno v Južni Ameriki. Leto kasneje je ameriška vlada odobrila postopen prevzem Chryslerja. Prevzem Chryslerja je Fiat zaključil januarja letos. Dogajanje je pred kratkim popestrila novica o prodaji deleža Ferrarija, pred tem je svoje mesto moral zapustiti Luca di Montezemolo. V očeh mnogih je nekdanji prvi mož Ferrarija poosebljal znamko ter bil nedotakljiv. Slovo od zaposlenih je bilo čustveno, razlog za njegov odhod naj bi bil neuspešnost moštva formule 1 ter razhajanja glede vizije prihodnosti Ferrarija. 
 
 
V ospredju dogajanja je Sergio Marchionne, v ozadju pa Johan (Philip Jacob) Elkann in lastniki. Sergio Marchionne je vodenje Fiata prevzel pred desetletjem. Zgodba njegovega življenja je prepletena z Istro. Iz Istre izvira njegova mama, v Istri je se je spletla ljubezen njegovih staršev. Sergio je bil rojen leta 1952 v italijanski deželi Abruci, ko mu je bilo štirinajst let je družina odšla s trebuhom za kruhom v kanadski Ontario. Na drugi strani luže je pridobil imenitno izobrazbo in se do današnjih dni izkazal na eni strani za svetovno znanega poslovneža, ki na drugi strani ne izpolni vseh obljub in velikokrat hodi po in preko roba. John Elkann je prvi mož FCA, predstavlja dediče enega od ustanoviteljev Fiata Giovannija Agnellija. Po žilah se mu pretaka kri Agnellijev. Giovanni Agnelli je skupaj z investitorji spisal uvod zgodbe z imenom Fiat. Fiat je vodil do leta 1966, ko ga je zamenjal vnuk z istim imenom Giovanni Agnelli. V vsakdanjiku so ga naglaševali z Gianni, predvsem v Italiji je bil znan njegov vzdevek L'Avvocato . Aktualni prvi mož FCA Johan (Philip Jacob) Elkann je njegov vnuk.
 
Dogajanje, ki smo mu priča v zadnjem obdobju, je del strateškega načrta. V obdobju do leta 2018 namerava skupino FCA povzdigniti med največje svetovne proizvajalce avtomobilske pločevine. Prodali naj bi sedem milijonov avtomobilov različnih blagovnih znamk letno. Trenutno so v skupino FCA vključene avtomobilske blagovne znamke : Abarth, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Fiat Professional, Lancia, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Trucks. Med njimi bi večji tržni delež dobile premium blagovne znamke, večji delež bi si skupina FCA rada priborila v Južni Ameriki in na Kitajskem. FCA je zadolžen, manjši delež predstavljajo lastna sredstva. Sredi oktobra je začel koncern FCA kotirati na borzi v New Yorku. Dogajanje je bilo tipično italijansko začinjeno z veliko pompa in hrupa.  Prihod skupine so oznanili z velikimi črkami, besedilu so dodali vse avtomobilske znamke.  Pred vhodom na Wall Street so bili razstavljeni pomembni avtomobilski predstavniki od Fiat dostavnega programa, prek retro uspešnice Fiat 500, prestižnih modelov Maserati, Ferrari do ameriških predstavnikov znamk Dodge, Chrysler, Jeep in Ram. Znotraj borze sta začetek kotiranja delnic v prvi vlogi pospremila Sergio Marchionne in John Elkann. Tudi sveže najavljena prodaja desetine Ferrarija je namenjena zbiranju sredstev za financiranje ambicioznega načrta. Sodi v okvir veliki sprememb znotraj Ferrarija. Nekdanji prvi mož Luca di Montezemolo je prihodnost Ferrarija videl v ekskluzivnosti. Ekskluzivnost Ferrarija se je do današnjih dni kazala v majhni nakladi modelov, nakup določenih modelov je bil pogojen z lastništvom enega ali več Ferrarijev, individualnosti je bilo bistveno manj kot pri drugih konkurenčnih proizvajalcih. Ferrari se je tudi trmasto otepal izdelave nešportnih modelov in pogonskih agregatov, čeprav se je takšna odločitev pri konkurenci izkazala za rešilno bilko.  Marchionne želi lastništvo Ferrarija približati širšemu krogu kupcev ter proizvesti več avtomobilov znamke Ferrari.   
 
Ambiciozni načrti in spremembe imajo seveda tudi drugo plat medalje. Predvsem v Italiji ima Marchionne in njegove poteze nasprotnike, od avtomobilskih navdušencev do ekonomistov. Avtomobilski navdušenci mu verjetno ne bodo nikoli odpustili, da je do današnjih dni na kolena spravil znamki kot sta Lancia in Alfa Romeo. Lancia in Alfa Romeo sta znamki, ki sta pustil pečat v zgodovini avtomobilizma, v Italiji sta znamki še več kot to. Seznam pionirskih dosežkov znamk, pri katerem prednjači Lancia, je obsežen in dovolj bogat za samostojno temo. Spisek pionirskih dosežkov sega od napredne prednje preme, prek električnega sistema, izvedb štiri, osem in dvanajst valjnega motorja, samonosne karoserije, naprednega vzmetenja v obdobju pred drugo svetovno vojno, v zadnjih nekaj desetletji pa z vrsto inovacij s področja zasnove motorja, izvedb dovoda goriva in zraka, prenosa motorne moči do podvozja in karoserije. Lancia je zaznamovala svet avtomobilske hitrosti. V petdesetih letih minulega stoletja je bila predhodnica Ferrarija v formuli 1, v rallyu je seštevek njenih dosežkov še danes nedosegljiv pojem.  Strokovnjaki izven sveta avtomobilizma imajo pomisleke predvsem na širok spekter posledic selitev sedeža Fiata izven Italije, izgubo delovnih mest in splošno usihanje z avtomobilsko industrijo povezanih aktivnosti v Italiji.   
 
 
Kam plove Fiat? Načrti so s kotiranjem na Wall Streetu, prodajo deleža v Ferrariju, kadrovskimi menjavami, korenito menjavo strategije ter raznimi poslovnimi potezami in dejanji tvegani, na drugi strani pa ambiciozni z napovedanimi novimi modeli in novostmi. Iz preteklosti je znano, da Marchionne svojih obljub nikoli ni v celoti izpolnil, ob nekaterim dobrih poslovnim dosežkih je tudi jasno, da avtomobilizem ne razume najbolje. Lancia, kateri je hotel vdahniti življenje z badge engineeringom Chrysler modelov kaže na to, da so mu znane predvsem številke in poslovni svet, avtomobilska realnost na trgu pa bistveno manj.