Ste že naš član?
Prijava registracija
Pokličite nas
05 364 66 17
Košarica
Košarica je prazna
Polcar Official Distributer

Za prenos moči iz motorja v menjalnik je »kriva« sklopka

29.06.2015

Sklopka je pomembna komponenta motornega vozila, ki povezuje dve gredi – gred motorja ali pogonsko gred ter gred menjalnika ali gnano gred, med katerima poteka prenos vrtilne moči.

Za prenos moči iz motorja v menjalnik je »kriva« sklopka
Med vožnjo s pritiskom noge na sklopko prenesete vrtilni moment na menjalnik, gladko speljete ali zaustavite vozilo, zamenjate prestavo navzgor ali navzdol in s tem omogočite prekinitev prenosa sil z motorja na menjalnik, zadušite vrtilna nihanja ter zaščitite motor pred preobremenitvami. Vrtilni moment motorja je pogonska sila vozila, ki pa jo regulira in nadzoruje voznik motornega vozila s pomočjo sklopke in menjalnika. Zaželeno je optimalno speljevanje vozila brez nepotrebnih sunkov, kar pomeni, da se vrtilna frekvenca vztrajnika in pogonske gredi menjalnika izravnajo z drsenjem sklopke
 

Sklopka razbremeni menjalnik in preusmeri koristno energijo

Motorna vozila se gibljejo z različnimi hitrostmi v različne smeri. Obremenjenost vozil, naklon površin gibanja, hitrost in ostali pogoji odločilno vplivajo na moč motorja in njeno pretvorbo v koristno energijo. Koristna energija je v danem primeru ustrezna, ko se na kolesa motornega vozila prenesejo potrebna moč, hitrost in navor za lagodno in varno vožnjo. Iste in mnoge druge lastnosti poleg motorja določa tudi menjalnik, ki s svojim delovanjem zagotavlja, da se motorna moč izkoristi na različne načine. Na delovanje menjalnika pomembno vpliva predvsem sklopka in to na način, da razbremeni njegovo delovanje, vse dokler se ne uskladijo vrtilne frekvence zobnikov na gredeh. 
 
Sklopka v pogovornem jeziku lahko pomeni več komponent motornega vozila. Lahko je mišljena kot celoten sklop delov, ki delujejo med motorjem in menjalnikom, ali pa kot lamela sklopke. Komponente sklopke, ki jih morate znati ločiti med seboj so lamela sklopke, potisna plošča sklopke ter njen ležaj. Če se ne spoznate dobro na avto dele, se v primeru okvare sklopke obrnite po pomoč k strokovnjaku oziroma k mehaniku, da ne povzročite nepotrebnih stroškov pri naročilu napačnih rezervnih delov za vaše vozilo. 
 

Kako preprečiti obrabo sklopke 

Ne glede na to, ali svoje vozilo redno vzdržujete ter negujete, na njegovo življenjsko dobo odločilno vpliva vaš način vožnje. Če se želite izogniti pretirani obrabi sklopke na vašem vozilu in nepotrebnim visokim stroškom popravila, poskušajte naslednje:
 
  • Med vožnjo sklopke ne obremenjujte preveč oziroma umaknite nogo z nje, ko je ne uporabljate. Če nepotrebno pritiskate na njo, povzročate njeno hitrejšo obrabo. 
  • Vozite umirjeno in ne menjajte prestav sunkovito navzgor ali navzdol. Razbremenili boste menjalnik in prihranili gorivo. Današnji sodobni motorji z vbrizgom delujejo najbolj optimalno pri nižjih vrtljajih, a največji navor dosežejo že pri 2000 vrtljajih. Pri navedenem je najbolj pomemben pravilen način pospeševanja in prestavljanje v najvišjo prestavo že pri hitrostih okoli 60 km/h. 
Sklopka, menjalnik, motor in vaš žep vam bodo hvaležni, če ne boste neprestano in predvsem preveč sunkovito menjali prestav.