Ste že naš član?
Prijava registracija
Pokličite nas
05 364 66 17
Košarica
Košarica je prazna
Polcar Official Distributer

Zavorne ploščice z zagozdo – prihodnost zavornih sistemov?

08.10.2015

Princip delovanja zavornega sistema avtomobilov se od samega začetka in predhodnic avtomobilov, kočij, ni kaj dosti spremenil – spremenil se je le material, moč kočijaževe roke pa je nadomestil stisk na pedal z nogo. Uvedba hidravlike, zavornih ploščic in diskov je zaviranje olajšala, servoojačevalniki in drugi elektronski pripomočki pa so zgolj obrobni elementi zavornih sistemov.

Zavorne ploščice z zagozdo – prihodnost zavornih sistemov?
Zavorni sistemi kot jih poznamo danes so sicer zelo učinkoviti in sledijo varnostnim smernicam, a kažejo svoje omejitve. Neodvisno delovanje zavor na posameznih kolesih je sicer doseženo z dodajanjem hidravličnih črpalk, magnetnih ventilov in posodabljanjem hidravlike, a so stranski učinki tovrstnega nadgrajevanja tresljaji, vibracije in težave pri natančnem odmerjanju sile za zavorni pritisk. Delujoč električni zavorni sistem je še vedno uganka, saj so ali preveliki ali pretežki ali enostavno predragi – zato do danes še ni na trgu delujočega elektronskega zaviranja po žici t.i. »brake-by-wire«. 
 

Zavorne ploščice z zagozdo omogočajo številne prednosti za zavorne sisteme

Noviteto med zavornimi sistemi je pred časom predstavil Siemens VDO, ki je na frankfurtskem sejmu predstavil zavorni modul z zagozdo EWB (Electronic Wedge brake). Zagozda je umeščena med zavorno čeljust in zavorno ploščico, električni modul pa aktivira zagozdo, ki skupaj z zavorno ploščico zdrsne ob vrteči se disk in na tak način le še poveča zavorni učinek. Tako z zelo malo pritiska ob zavorni disk dosežemo največji zavorni učinek. 
 
Zavorne zagozde bodo v zavornih modulih vseh koles, poleg njih pa še poseben ležaj, mehanska povezava med 2 elektromotorjema in tipala za beleženje premikov in sile. Zelo natančne informacije iz tipal bodo z električnimi signali prenešene v elektromotor, ki bo preko ležaja sprožil delovanje zagozde in pritisk na zavorne ploščice. 
 
EWB zavorni sistem  - elektronska zavora z zagozdo pri svojem delovanju ne potrebuje hidravlike, zavornih cevi, valjev, zavorne tekočine, servoojačevalnikov in ABS modulov – kar močno vpliva na maso avtomobila in njegovo vzdrževanje. Je povsem električni zavorni sistem in ga je enostavno vključiti v ostale sisteme, hkrati pa omogoča dinamično zaviranje vsakega kolesa posebej povsem neodvisno. Ker je reakcijski čas manjši od 50 milisekund, lahko kolesa posamično reagirajo na obremenitev in vozno podlago pri zaviranju. Elektronska povezava zavornega pedala z EWB sistemom omogoča prenos pritiskanja na zavorni pedal voznika, zavore pa lahko sprožijo tudi drugi sistemi iz vozila. 
 

EWB zavorni sistem še varnejši za udeležence na cesti

Sodobne obrobne funkcije zavornih sistemov, ki jih poznamo po tri-črkovnih kraticah so pri EWB sistemu že vključene v osnovni sistem: 
  • Avtomatsko »čiščenje« mokrih zavornih diskov s samodejnim rahlim zaviranjem na mokri cesti.
  • Ko tipala zaznajo hitro odvzemanje plina, se zagozda avtomatsko pomakne bližje k disku, za primer zaviranja v sili (blokiranja) in se zato zmanjša reakcijski čas in zavorna pot.
  • Avtomatsko se aktivira parkirna zavora, ki deluje kot pripomoček pri speljevanju v klanec.
Ker je EWB tehnologija enostavna in povsem drugačna od do sedaj razširjene tehnologije zavornih sistemov s pomočjo hidravlike, a hkrati zavzame veliko manj prostora in uporablja le napetost 12 voltov, se obeta cenovna dostopnost za vse vrste vozil. Majhno število sestavnih delov, krajši čas izdelave in manj stroškov bo zagotovo pripomoglo k hitrejši standardizaciji zavornih sistemov z zagozdo. Zavorne ploščice z zagozdo in električnim sistemom delovanja so dobra podlaga tudi za povsem elektronizirane avtomobile, zato bo prihodnost EWB sistema zagotovo že zelo pestra in zanimiva.