Ste že naš član?
Prijava registracija
Pokličite nas
05 364 66 17
Košarica
Košarica je prazna
Polcar Official Distributer

Kako deluje pogon 4x4 pri sodobnih vozilih?

14.02.2017

Vas privlačijo vozila s štirikolesnim pogonom, ki vam dajejo občutek moči in vodljivosti med samo vožnjo? Ne glede na vrsto terena in vremenske razmere? Potem je pogon 4x4 vsekakor za vas.

Kako deluje pogon 4x4 pri sodobnih vozilih?

Kako pravzaprav deluje 4x4 pogon?

V avtomobilih je običajna razporeditev taka, da je motor lociran v sprednjem delu avtomobila in poganja le sprednja kolesa. Moč motorja se preko menjalnika prenese na diferencial. Le-to povzroči, preko dveh pogonskih gredi, ki sta povezani s kolesi, da se kolesi vrtita v smeri vožnje.
V jeklenih konjičkih s pogonom na štiri kolesa se moč prenese preko centralnega diferenciala na sprednjo in zadnjo os. To povzroči, da se moč porazdeli med sprednjima in zadnjima kolesoma. Iz tukaj izvira izraz pogon na štiri kolesa ali 4x4.

Vrste štirikolesnega pogona

V današnjem času poznamo dve vrsti štirikolesnega pogona. Na eni strani imamo tako imenovane prave 4x4 pogone, ki delujejo s klasičnimi mehanskimi zaporami prednjega, srednjega in zadnjega diferenciala. Tukaj je tudi reduktor in celotna robustna zasnova pogonskih delov.
 
Poznamo tudi tako imenovane 4x4 pogone sodobnih oz. salonskih sistemov. Tukaj se 4x4 pogon uporablja zgolj občasno. 
 

Sodobni 4x4 pogon

Nekateri 4x4 pogoni imajo fiksno delitev motorne moči med sprednjo in zadnjo osjo v posebej določenem razmerju. Tukaj je zagotovo najbolj razširjen in najbolj množičen štirikolesni pogon za športna vozila. Le ta so opremljena s prilagodljivim štirikolesnim pogonom in z več lamelno sklopko. Takšna vozila imajo v normalnih razmerah zelo dober oprijem – seveda kadar govorimo o cesti, ki je dobro oprijemljiva. Kadar sprednji kolesi začneta spodrsavati, sklopka usmeri del moči na zadnji par koles. Tako se prerazporedi motorni navor na način, da se zagotovi kar najmanjše spodrsavanje. 
 
Govorimo o takojšnji odzivnosti sklopke, ki deluje po principu notranjega trenja, ki se izvaja na različnih hitrostih sprednjega in zadnjega kolesnega para. Seveda popolnoma enak postopek velja, ko se vozilo vrača nazaj na normalne vozne razmere. Takšno vozilo je precej lažje vodljivo, hkrati pa se zmanjša poraba goriva in obrabljenost pnevmatik.  

Umetna inteligenca

Vozilo na pogon 4x4, ki ima več lamelno sklopko, lahko upravlja tako imenovana 'umetna inteligenca'. Slednja omogoča variabilno delitev pogona. Takšen primer je xdrive, ki ga vgrajujejo v avtomobile BMW. Dovršeno umetno inteligenco upravljanja 4x4 ima tudi Audi quattro s sredinskim diferencialom Torsen. 
 
Seveda bi lahko primere umetne inteligence od proizvajalca do proizvajalca naštevali še dolgo. Dejstvo je, da vozila na 4x4 pogon zagotavljajo varnost, dodaten oprijem in izboljšajo vodljivost. Z njim prav zagotovo ne boste razočarani, še posebej ne tisti, ki se radi popeljete po »off road« poteh in se podate v nove skrajnosti.